Mellanakternas mellanakt
Minns du Melodifestivalen 2000? Om du gör det är det troligt att du minns pausunderhållningen bättre än vinnaren. Den innehöll nämligen den kanske bästa – och sämsta – mellanakten i festivalen genom tiderna. Den bästa eftersom fjorton minuter stjärnspäckat schlagermedley fick tv-tittarna att gå i spinn och publiken på plats att ge en stående ovation, den sämsta eftersom själva syftet med en mellanakt, röstningen, helt glömdes bort och det dagen efter var Berghagen, Skifs, Häggkvist och gänget man pratade om snarare än Roger Pontare (som vann).
Det finns så mycket att säga om detta klipp. Inte bara att det har hänt en del sedan 2000 när det gäller danskoreografi och bildproduktion, eller något om medelåldern på artisterna, eller det faktum att detta var året vi sa farväl till levande orkester. Notera också Frank Ådahl i kören, Tommy Körbergs bröstchock mot Lena PH, Körbergs fantastiska inskutt till Diggiloo Diggiley, Stad i ljus (åh vilken låt!), Loas vrål som får Carola att tappa fattningen en millisekund, Carolas sångröst, Lena PH i hela sin uppenbarelse, Arja Saijonmaas tveksamma tolkning av Nanne Grönvall och Berghagens stela Herreys-dans. Och missa inte när Björn Skifs glömmer bort(!) att han ska ta emot Carola när hon kastar sig bakåt i "Mitt i ett äventyr" och Tommy Körberg får rycka in och rädda en potentiell katastrof.
Var det bättre förr? Nja, det låter jag vara osagt. Men jag blir i alla fall glad av detta.
#blogg100
30.
8 kommentarer:
Tack för den nostalgitrippen!
JAG ÄLSKAR DETTA.
Tack.
Tack själva!
Alltså dessa bakgrundsdansare. Fantastiskt. Och Lena PH:s lilla... förkläde? i läder.
Hela grejen påminde om såna här små noveller som fanns typ i Frida och dylikt på nittiotalet där det var massa kändisar som hängde och bara pratade med varandra i låttitlar och så skulle man se hur många man kunde identifiera.
JAAA, det är precis vad det påminner om! Sjukt bra liknelse Julia.
Det här är så bra på så himla många plan … jag blir alldeles … förundrad. Faktum är att det charmigaste nog är det lilla hafset, tafflet, snubblet och sneglandet och det icke helt perfekta.
Vid 6:30 dröjer sig Lasse Holm kvar på ett konstigt sätt och skymmer Loa Falkman, tills han plötsligt hukande skuttar från scenen. Mysko.
Ja! Och jag älskar att de är så medvetna om tafflet, och ändå lyckas få allt att kännas lekfullt proffsigt bara.
Lotten: Jag tror det är tänkt att Lasse Holm ska vara "clownen" som Loa sjunger om. "Hej clown, kom hit så får vi titta på dig..."
Skicka en kommentar