Lägg ner juryn - och andra tankar
Om Björn Gustafssons röstleverering: Sjukt modigt. Det kräver integritet att göra det han gjorde, köra sin egen grej trots att han blir idiotförklarad av hela Europa. Däremot var det synd att det inte var roligt. Men det är min subjektiva åsikt (jag skrattade åt "Hola Belgrad", men sen skrattade jag inte mer) och jag vet att jag har många med mig och många mot mig.
Precis som det ska vara.
Med det sagt: Lägg ner juryn. All jury, i alla former. Både de som räddade Charlotte från förnedring i semin (eller var det tvärtom? Hade hon blivit räddad från förnedring utan juryn?) och de svenska jurygrupperna. Jag har själv suttit i den där juryn, och alltid tidigare försvarat systemet, men det tänker jag inte göra längre. Visst är det trevligt att ha så mycket makt, men ni får den gärna av mig. Jag menar, what's the point? Vems tävling är det egentligen? När jag tidigare försvarat juryn har jag tänkt att det är viktigt att vinnaren är representativ för så många som möjligt och att de som tokröstar verkar vara en speciell grupp (läs: 10-14-åringar och deras Tomas Ledin-fans till mödrar), och att det därför är viktigt med ett urval som struntar i om den falsksjungande poppojken är jättesöt och som istället lyssnar efter hantverket i musiken och bla bla bla. Men jag är inte sämre än att jag kan inse faktum: Det är bullshit. Folket ska bestämma, röstar man inte får man skylla sig själv. Då slipper vi allt snack, allt gnäll, alla spekulationer.
Till de som säger att svenska folket valde Sanna och att det skulle gått bättre för henne: Är du säker på att folket verkligen valde Sanna? Det konstiga röstningsförfarandet vi har (ännu en anledning att skippa juryn) innebär ju att folket röstar på en god stund efter att juryn sagt sitt. Hur många ringer en extra gång på en Charlotte i överlägsen ledning? Hon ledde över Sanna med förkrossande 40 poäng efter juryrösterna. Självklart gynnas Sanna the Underdog av det.
Kul att Ryssland vann för första gången. Älskade det överdådiga popstjärna/sportstjärna/superfiol-upplägget. Tråkigt dock att låten inte var särskilt bra.
Ingela Pling i dagens Aftonbladet: "Röstningssystemet måste ändras för att det ska bli kul igen. Nu ger östländerna bara poäng åt varandra - och de är många fler än oss. Vi ska inte behöva anpassa oss efter deras musik. Eurovision har blivit en pajastävling. Jag vill nog att vi ska fortsätta vara med i tävlingen - även om jag tycker att den svenska Melodifestivalen är roligare." Vi och de. Inte behöva anpassa oss. Deras musik. Den svenska är bättre. Burr. Är det bara jag som får Ny Demokrati-vibbar?
Vadå "deras musik" förresten. Ser man på bidragen de olika länderna skickat tycker jag nog att vi gillar oväntat likadan musik. Jag skulle förstå kritiken om det var någon slags världs-folkmusiks-tävling och alla som var vana vid trumrytmer skulle rösta på det och alla som var vana vid plingplongsträngar skulle rösta på det och vi skulle stå med våra fina dragspel helt utan röster, men nu är det faktiskt bara mjukhårdrock och kanske lite hiphop och en och annan balkanslinga som bryter den annars universella popmallen.
Efter allt östländerna-röstar-bara-på-varandra-gnäll i fjol gjorde EBU en uträkning där de tog bort alla östländers röster. Så här blev resultatet:
Topp fem totalt:
1. Serbien 2. Ukraina 3. Ryssland 4. Turkiet 5. Bulgarien.
Topp fem utan öströsterna:
1. Serbien 2. Ukraina 3. Turkiet 4. Ryssland 5. Bulgarien.
I år var vi mer oeniga. En snabbräkning visar att Grekland skulle vunnit, och att både Armenien och Ukraina, och faktiskt också Turkiet, slår Ryssland om västländerna* får bestämma. En analys av det kan väl vara att Dima Bilan vann många öströster på sitt namn och PR-arbete och att låten (till skillnad från fina Molitva) inte var stark nog att stå för sig själv. Fine. Ingen skugga över honom för det.
För att ge Ingela Pling en poäng ändå: Klart att röstningen kan bli bättre. Varför ska till exempel alla fyrtiohundra länder vara med och rösta i finalen? För att säkra tittarsiffrorna förstås, för att det ska finnas någon poäng för de utslagna länderna att också följa spektaklet och ringa för dyra slantar. Men ändå. När man åker ut åker man ut, bort med de länderna från finalen. (Okej, två poäng till Pling, det är klart att svenska Melodifestivalen är roligare.)
Till er som verkar tycka att väst står för god smak och öst för kitsch och smaklöshet: De lettiska piraterna fick poäng från 15 länder. Nio av dessa var västländer.
"Har schlager-EM spelat ut sin roll?"
Varför är det över huvud taget så viktigt att vinna eller att alla andra ska tycka som oss? Det som är grejen med den här tävlingen är väl att säga "Hej, den här låten gillar vi, vad gillar ni?" och inte att avgöra vad som är BÄST musik. Man kan ju som bekant inte tävla i musik.
Själv röstade jag på Norge, Bosnien & Hercegovina, Frankrike - och Azerbajdzjan. Man vill ju inte vara som alla andra.
För övrigt ska det bli intressant att se vad en Borat-manusförfattare kan göra med en schlagerkomedi.
Jag hade inte tänkt skriva ner allt det här, men det måste ut. Så. Nu är det färdigskrivet om ESC för det här året. Sluta gnäll, Europa har bestämt det Europa tycker är bäst. Nu tar vi nya tag nästa år, jag längtar redan.
*Hela Norden, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike, Spanien, Portugal, Andorra, San marino, Malta, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Irland.
Andra bloggar om: esc, eurovision song contest, björn gustafsson, björn gustavsson, melodifestivalen, schlager, charlotte perrelli, charlotte perelli, jury, dima bilan, europa
9 kommentarer:
ja den där schlagerkomedin verkar intressant!
Jag tycker nog också juryn ska bort... jag tror dom påverkar folket för mycket.
Det känns som det hade gått bättre för Sanna på nåt sätt... men man vet aldrig =)
Det är ju svårt att tänka sig att det kunnat gå sämre. :)
Men mina favoriter BWO hade nog klarat sig bäst av alla.
Håller verkligen med om det med Björn Gustavsson. Hur modig som helst! Fast jag tyckte att han var ganska rolig också. =)Helt klart ut med juryn.Låt Sverige rösta om det är Sverige som ska rösta.
Ingela "Pling" är helt klart en kvarleva från en svunnen tid. Har inte alla länder idag en telefonröstning? Varför skulle exempelvis en Estländare rösta på en ryss "bara för att det är grannland" när Ryssland också är en gammal ockupationsmakt som föraktas av många estländare?
Och varför tror Sverige att vi gör bäst musik i Norden? I år hade jag både Island och Norge före "Hero" i mitt tips.
Och att fransmannen spökar ut kören i lösskägg och drar i sig helium på scen visar bara att är man etablerad kultstjärna klarar man sig undan med vad som helst utan att kallas fjant.
johan: Det är möjligt att jag skulle haft en annan inställning till Frankrikes bidrag om jag inte hade en aning om vem han var eller vilket anseende han har. Det går ju inte att veta.
Men som panelen i "inför"-programmen sa om Bosnien & Hercegovinas bidrag - det här skulle kunna vara skitlarvigt, men det märks att de gör det på allvar. Det är ingen "skämtlåt", de menar vad de sjunger och det känns äkta. Så kände jag inför Frankrike också, även om han är en kuf. Det är mil ifrån till exempel Estlands farsbidrag.
Låt oss starta en ny schlagertävling i Europa med bara Germanska länder som får delta!
Gud så tråkigt.
Haha!! Håller med.. Eurovision är helt bananas nu för tiden... försökte med en ny strategi i år genom att inte lyssna på låtarna innan och bara bedöma efter framträdandena i semi-finalerna/finalen, men det gick ju käpprätt åt skogen... xD Den lilla fingertoppskänsla (om jag någon sin haft någon) för ESC är totalt putz weck.
Frankrike gillade jag också. *:) Sen gillade jag Danmark, Israel & Rumänien.. men jag är uppenbarligen helt ur fas med överiga Europa, bara att konstatera.. :-O
Skicka en kommentar